Kiat_sukses_interview_kerja
12 Apr 2019

Tips Sukses Wawancara / Interview Kerja Bagi Fresh Graduate

Beritahu teman
>>>
Ingin sukses wawancara / interview kerja di perusahaan atau dunia bisnis? Terlebih bagi Fresh Graduate, ikuti kiat sukses wawancara kerja berikut ini. Diambil dari tips pakar wawancara / interview kerja yang berpengalaman. Lengkap dengan video dalam bahasa Inggris.

Bagi perusahaan atau dunia bisnis, untuk menilai apakah calon pekerja (baik Fresh Fraduate atau yang berpengalaman) akan menjadi kandidat pekerja yang tepat ataukah tidak, caranya adalah dengan melakukan wawancara kerja terlebih dulu. Jadi ia adalah satu tahapan awal dalam rangkaian seleksi kerja. Di situ terjadi percakapan dua belah pihak antara calon pekerja dengan staf pewawancara dari perusahaan atau bisnis yang akan mempekerjakan si calon tersebut.

 

(Baca juga: 15 Tips Sukses dalam Karir bagi Fresh Graduate)

 

Namun sebelum melakukan wawancara, ada baiknya kamu melakukan beberapa persiapan interview kerja berikut ini. Jangan sampai ketidaksiapan kamu membuat interview kamu berantakan.

 

A. Persiapan Pra Wawancara / Interview Kerja

 

Ada sejumlah hal yang mesti kamu persiapkan sebelum hari wawancara / interview kerja kamu tiba. Di antaranya adalah:

 

1. Melakukan survei lokasi perusahaan

 

Kamu mesti mengetahui lokasi persis perusahaan yang menjadi tujuan interview kerja kamu. Bila perlu datangi lokasinya beberapa hari sebelum jadwal interview. Perkirakan berapa lama waktu yang dibutuhkan mencapai ke sana. Apakah jalur yang dilewati macet? Transportasi apa yang bisa kamu pakai untuk ke sana? Pertimbangkan semua hal itu agar kamu bisa sampai ke lokasi wawancara kerja minimal setengah jam sebelum jadwal interview kerja kamu.

 

2. Catat nama dan nomor telepon contact person perusahaan

 

Kamu mesti mencari tahu siapa contact person perusahaan dan nomor telepon kantor / no hp-nya. Biasanya mereka yang menghubungi kamu untuk menginfokan jadwal wawancara kerja adalah si contact person tersebut. Maka jangan lupa untuk langsung menyimpan nomor teleponnya saat itu juga. Hal ini akan berguna bagi kamu jika misalkan dalam perjalanan ke lokasi wawancara kerja kamu terjebak kemacetan atau hal lainnya sehingga perlu menghubungi contact person tersebut.

 

3. Kenali jam biologis kamu

 

Hal ini terkait waktu wawancara kerja yang yang telah mereka tentukan untuk kamu. Jika waktu wawancara kerjanya sesuai dengan jam biologis kamu, maka kemungkinan besar kamu akan mampu menghasilkan wawancara yang hebat sehingga akan sangat berkesan bagi si pewawancara. Dan pada akhirnya tentu saja pekerjaan impian kamu bisa kamu dapatkan, wah alangkah senangnya…

Kenapa harus kenali jam biologis kamu? Penjelasannya adalah sebagai berikut. Jika kamu tipe orang yang produktif saat di pagi hari, maka waktu interview yang paling ideal adalah juga di pagi hari – jam 12 siang atau sore hari antara jam 15 – 18. Namun jika kamu adalah tipe orang yang produktif di malam hari, maka waktu interview yang tepat adalah saat siang hari / sore hari hingga malam hari, yakni sekitar jam 13 – 22.

Namun bagaimana jika kamu mendapat jadwal wawancara kerja yang tidak menguntungkan jam biologis kamu? Terlebih jika kamu adalah Fresh Graduate dan ini adalah pengalaman wawancara kerja kamu yang pertama kali? Dan kamu juga tidak mungkin menentukan jadwal sesuai kehendak kamu?

 

 

Maka strateginya adalah kamu harus bisa mengambil waktu untuk beristirahat di sela-sela masa menunggu di dalam antrian para kandidat pekerjaan yang kamu lamar. Sehingga pada saat kamu dipanggil masuk wawancara kerja ke dalam ruangan, kamu akan tetap siaga dan segar.

Misalkan, jika kamu tipe orang yang produktif di pagi hari, namun mendapat waktu wawancara setelah makan siang, yakni antara jam 13 -14. Maka kamu harus memanfaatkan waktu istirahat yang ada. Misalkan untuk sholat Zuhur dulu (bagi yang Muslim), setelah itu bisa dilanjutkan dengan makan siang dan minum kopi atau cukup air putih.

Namun jika waktu istirahat sangat-sangat terbatas, kamu bisa mengambil waktu 5 – 15 menit untuk berjalan-jalan ke luar ruang tunggu untuk menyegarkan pikiran, pada saat orang persis sebelum giliran kamu sedang diwawancara (perhatikan dengan cermat urutan wawancara kamu). Lebih bagus lagi jika ada taman di sana yang bisa kamu manfaatkan untuk melihat-lihat tanaman atau kolam ikan atau sekedar pancuran air. Adapun sholat Zuhur bisa dilakukan setelah wawancara selesai (bagi yang Muslim).

Hal ini juga berlaku bagi kamu yang bertipe orang yang produktif pada malam hari. Jika kamu mendapat jadwal wawancara kerja di pagi hari, maka itu adalah waktu yang paling tidak ideal, karena saat-saat itu adalah masa penurunan produktivitas kamu. Maka siasatilah dengan mengambil waktu istirahat yang cukup beberapa saat sebelum giliran wawancara kamu seperti saran di atas.

 

4. Siapkan pakaian yang pantas dan sepatu untuk interview

 

Pakaian disesuaikan dengan permintaan perusahaan. Jika tidak ada permintaan khusus, maka baju kerja lengan panjang dan celana bahan (bagi laki-laki) plus sepatu sudah cukup. Dasi dapat dipakai jika kamu nyaman memakainya dan diperkirakan tidak akan mengganggu kamu selama interview.

Untuk wanita pakailah pakaian yang sopan dengan memperhatikan kenyamanan. Menjadi diri sendiri tanpa berlebihan, semisal dengan make-up yang tidak biasanya tentu akan menjadi persoalan yang justru bisa mengganggu diri sendiri saat wawancara kerja.

 

5. Kenali perusahaan tujuan kamu

 

Lakukan riset sebelumnya mengenai perusahaan yang memanggil kamu untuk interview kerja. Cek website-nya, bacalah segala sesuatu yang tertulis di situ. Cari tahu apa yang dapat kamu tanyakan pada saat interview kerja nanti mengenai hal-hal yang mungkin masih belum jelas tertulis di situ. Biasanya dalam suatu wawancara kerja mereka akan memberikan kesempatan kamu bertanya pada akhir wawancara.

 

B. Saat Wawancara Pekerjaan

 

Ketika kamu telah dipanggil masuk dan siap untuk diwawancara, maka untuk mengenali apa saja jenis pertanyaan yang biasa diajukan saat wawancara kerja dan bagaimana kiat-kiat cara menjawabnya, maka kamu dapat pelajari semua itu lewat beberapa video berikut ini.

Dibagi dalam beberapa episode video, silakan disimak video-video tersebut agar kamu sukses dalam wawancara / interview kerja di perusahaan impian kamu. Semoga kiat-kiat wawancara kerja yang diberikan dalam video tersebut bermanfaat bagi kamu semua.

Oya, sebagai tambahan, pada video terakhir diulas mengenai bagaimana cara membuat surat lamaran kerja yang baik. Karena agar kamu lolos dipanggil untuk sampai pada tahap interview kerja, tentu perusahaan harus tertarik lebih dulu untuk memanggil kamu interview. Untuk itulah kamu perlu tahu juga cara membuat surat lamaran kerja yang baik. Terutama, sekali lagi, bagi kamu yang Fresh Graduate.

 

Berikut ini adalah urutan topik video tersebut.

 

1. Sepuluh Top Tips Wawancara / Interview Kerja
2. Bagaimana Menjawab Pertanyaan “Tell Me About Yourself” dari Pewawancara
3. Bagaimana Menjawab Pertanyaan “Do You Have Any Questions for Us?” dari Pewawancara
4. Tips Wawancara Bagi Pelamar Kerja Fresh Graduate
5. Tips Cara Membuat Surat Lamaran Kerja

 

10 Top Tips Wawancara / Interview Kerja

 

Bagaimana Menjawab Pertanyaan “Tell Me About Yourself

 

Bagaimana Menjawab Pertanyaan “Do You Have Any Questions for Us?

 

Tips Wawancara Bagi Pelamar Kerja Fresh Graduate

 

Tips Cara Membuat Surat Lamaran Kerja

 

Berikut ini adalah transkrip dari video pertama (10 Top Tips Interview Kerja) di atas dengan sedikit editing:

 

So you’ve got an interview for that dream job coming up and you want to shine. Well you’ve come to the right place, because today we’ve got 8 tips that’ll help you feel more at ease at the interview, be more confident. And help you answer those difficult questions.

And by the way don’t forget to show up. You know where they say 80% of success is showing up. Ok so that’s 9 tips for you today.. 9 tips and remember not to have any pieces of spinach between your teeth or anything like that when you see the interviewer. That looks really bad ok.

So that’s 10 tips, 10 tips for you today, a nice round number okay. Today we’ve got some top tips to help you get that job and we’ve also got a bonus tip at the end so stay tuned for that. Now in the video we’ve got some general tips on how to get through the interview and if English is not your first language we’ve also got some hacks about how to optimize your English at the interview.

 

 

Here are the top tips:

Start with confidence. It is said that an interview is decided in the first 30 seconds so you better get that introduction right. Well, we’ll go into what you say later, but the best way to start is with a smile, maintain good eye contact and give a strong handshake.

Okay, they’re not so strong that you crush their hand and they have to go to the hospital for an x-ray for a suspected cracked wrist okay. And as far as the voice is concerned keep the tone down. For example: a falling tone so hi I’m Gideon, not hi I’m Gideon (a rising tone) okay.

So you want to sound friendly but serious. There is an old much quoted piece of research that says that 93% of communication is non-verbal. And while that might be an exaggeration it’s certainly true that it’s extremely important. So make sure you sit upright with open body language, not close ones. Keep good eye contact throughout ok.
Use hand gestures that’s your style and my top tip is if they ask you if you want something to drink at the beginning of the interview, then ask for a glass of water. This will help in three ways okay.

Firstly it’ll give you something to do with your hands instead of keeping them frozen in concrete resting on your knees or stop you from fidgeting. Secondly it’ll give you some thinking time if they ask you a difficult question okay. And thirdly you have something to drink if you’re thirsty.

The interviewer is sitting there thinking what can you do for our company and not what can I do to help this person and your answers should always reflect this. They should always focus on why it’s a good idea to hire you, okay.
So for example if the question is why did you leave your last job okay?

So firstly never criticize your former boss or your former colleagues okay. Keep things positive. Never say “My last boss was stupid and my colleagues were all bastards and they didn’t appreciate my genius and now want to progress my career and hopefully evolve to be a manager within one or two years” okay. No no no.

Instead always put a positive spin on things and what you can do for them alright. So say like this “Although I enjoy working in my current position I feel that after three amazing years I’ve come as far as I can at this company. So when I saw your advertisement I thought wow this is a great position. I’ve got the skills, I’ve got the experience and it’s a company with an excellent reputation. And it’s a place where I can really make a positive contribution” okay. So the answer is what you will do for them and not why it’s good for me.

Everyone likes a story and your interviewer is no different. By giving up lots of examples throughout them in interview you’ll sound more interesting and give color to your expression instead of talking in generalizations about your experience okay.

So for example instead of saying “I worked in the production department where I develop systems using X Y Z” make your example come to life “When I worked in the production department, I wrote a new system that automated some boring repetitive tasks that they had previously had to do by hand. It had saved my colleagues about twelve hours every month. My company were very delighted and my colleagues too, because they were able to spend their time on more creative things”.

Next, your USP (unique selling point). It is your unique selling point that makes you different from the rest of the pack. What can you offer that other candidates can’t. Often the candidate with the best experience and qualifications is not the person who gets the job in the end.

Perhaps you can demonstrate that you’re a quick learner, that you’re versatile, that you’re a kind of team player, that you know other languages. So throughout the interview make sure you let them know what makes you unique and why they shouldn’t let you go. This is often overlooked but studies have shown this to be one of the most important factors influencing people. To put it simply if the interviewer likes you on a personal level you’re more likely to get the job.

Who would you give the job to? A highly qualified candidate that you don’t like or the less qualified candidate that you like? If you have to work with the person every day in your team then you would probably choose the less qualified person and then train them up. So try and connect with the interviewer. Get into his or her mindset and he finds something that you both have in common that can help you to to bond with that person.

So my next step is learn key phrases but don’t memorize ok. Do your research well. Prepare for the interview but don’t memorize your answers. It won’t work. Instead, speak naturally and clearly okay.

However if the interview is conducted in English and you’re not confident about your English level, since this is not your first language, here is a hack. Here are some phrases that you can use to enrich your English expression okay. By using them the interviewer will get the impression that you can express yourself with subtlety in English okay.

So for example instead of using “a lot” or “very” or “much” or “many” you could say “a significant amount” okay. “I did a significant amount of work on this project” okay. Or “a great deal” such as “It required a great deal of effort but I succeeded” okay. You also can use “considerably” okay. “It was considerably more difficult than I imagined”.

Instead of saying “a little” or “a bit” you could use something like “rather” okay. “Although it was rather difficult I managed to complete the task”. And to show nuance use “somewhat”, such as “His response was somewhat surprising”. And instead of “completely”, say “wholeheartedly”, such as “She thought that this was the best course of action and I wholeheartedly agreed” okay.

So these are just some examples, but do your own research but it’s good to have a few of these keywords, key expressions to impress the interviewer if English is not your first language. Now if English is not your first language you might be worried about making grammar mistakes. Well you shouldn’t be.

The interviewer is not a grammar teacher and will probably not even notice your grammar mistakes unless of course you’re going for a job as an English teacher. But generally he or she has invited you to the interview because they’ve seen your CV. They know you have the skills. They know you have the qualifications and they know that English is not your first language okay. .And they don’t care about that as long as you can express yourself clearly and precisely.

And here’s my bonus tip. Enjoy yourself, try not to see the interview as an interrogation okay, but rather as an interaction between two people in the same field. So have a good conversation, emphasize your friendliness and enjoy yourself. If you manage to do that, okay, you’ll come across more relaxed more affable and they are more likely to want to work with you.

 

Sumber: LetThemTalk TV Channel di Youtube

 

Tinggalkan Balasan